Briefing voor een shopperonderzoek – die schrijf je toch zo ff?

Hoeveel tijd besteed jij aan het schrijven van een briefing?

Zeg eens eerlijk: hoeveel tijd besteed jij aan het schrijven van de briefing voor een shopperonderzoek? Vul je gauw even een template in of ga je er echt voor zitten? En wist je dat je veel tijd en geld kunt besparen door de tijd te nemen voor het schrijven van je briefing?

In de afgelopen 15 jaar heb ik als marktonderzoeker allerlei soorten briefings langs zien komen. Van een e-mail die bestaat uit één zin tot een vijftien pagina’s tellend Word-document in font 8. Net als bij zoveel dingen is de kwantiteit of hoe lang je briefing is totaal niet van belang. Het gaat echt om de inhoud: weet je wat je wilt, wat je nodig hebt? En ben je in staat om de juiste achtergrondinformatie te delen met het onderzoeksbureau?

Even gauw een template invullen…kun jij je weer focussen

Ik merk toch regelmatig dat er gauw even wat op papier wordt gezet. In de drukte van de dag wordt er dan niet zoveel tijd aan besteed. Even gauw een paar punten op de mail zetten of de belangrijkste onderdelen van een standaardformulier invullen. Dan kan het onderzoeksbureau er in elk geval mee aan de slag en is het van jouw bordje af. Kun jij je weer focussen op je overige werkzaamheden…

Tijd investeren in je briefing bespaart tijd en geld

Ondanks dat je op dat moment wellicht denkt dat dit het meest efficiënt is, blijkt in de praktijk helaas niets minder waar. Ik durf wel te stellen dat je niet alleen tijd, maar ook geld bespaart door de tijd te nemen voor het schrijven van je briefing. Een onduidelijke/incomplete briefing kan in verschillende fasen van een onderzoek tijd en/of geld kosten:

  • Voorstelfase:
    • Je krijgt veel (onnodige) vragen van de onderzoeksbureaus (waardoor jij niet toekomt aan de activiteiten die je eigenlijk die dag of week had gepland)
    • Bureaus hebben meer tijd nodig om een voorstel uit te werken (mede doordat ze jou eerst te pakken moeten zien te krijgen om die vragen te beantwoorden)
    • Tijdens het lezen van de voorstellen merk je dat wat ze aanbieden eigenlijk niet is wat je nodig hebt. Gevolg: weer een stap terug en vragen om een aangepast voorstel
  • Afstemming vragenlijst/checklist:
    • Je merkt dat je hierin onderwerpen mist of dat dit overbodige onderwerpen bevat
    • Als je een concept deelt met collega’s merk je dat ze met allerlei nieuwe vragen en onderwerpen aan komen
    • Gevolg in beide gevallen: extra feedbackrondes die weer meer tijd kosten
  • Rapportage: de conclusies en aanbevelingen blijken toch niet aan te sluiten bij de informatiebehoefte van jouw organisatie
  • Eindpresentatie: het onderzoek levert bij een groter publiek meer vragen op dan dat het vragen beantwoord.

Gevolg: De investering in het onderzoek heeft niet dat opgeleverd wat jullie nodig hadden en bovendien heeft het wel veel van jouw tijd gekost.

Dat kan anders!

Zoals je begrijpt: dat kan anders! Net als met zoveel dingen geldt: garbage in = garbage out. Oftewel: een goed onderzoek begint met een goede onderzoeksbriefing. Ik help je graag om jouw onderzoeksbriefings te verbeteren. De enige investering die ik van jou vraag is: TIJD. Niet alleen tijd in het daadwerkelijk schrijven van de briefing, maar investeer ook eens wat tijd in hoe je tot een goede briefing komt.

De komende weken deel ik een aantal blogs waarin ik je tips & tricks geef voor het schrijven van een scherpere onderzoeksbriefing. Of je nu wekelijks onderzoeksbriefings schrijft of nog aan de eerste moet beginnen, ik nodig je graag uit: investeer jij een klein beetje van je tijd en lees je de komende weken mee?


Meer over het schrijven van een briefing

Dit najaar lanceert Lightbulb Insights een training over onderzoeksbriefings voor niet-onderzoekers. Volg de LinkedIn pagina van Lightbulb Insights om op de hoogte te blijven!

Lees ook:

Tijd investeren in je briefing bespaart tijd en geld