Je hebt besloten dat je insights nodig hebt om jouw buikgevoel te onderbouwen, groeikansen te identificeren of om gefundeerde keuzes te kunnen maken. Als je begint met het opstellen van een onderzoeksbriefing heb je waarschijnlijk al snel veel vragen en onderwerpen op papier staan. Heel veel dingen zijn immers interessant om te weten over jouw shopper of de consument. En zeker als je dan collega’s gaat vragen wat zij graag willen weten dan zit je binnen no time op een enorme lijst met interessante topics.
Het gevolg: een enorme waslijst aan onderwerpen. Door dit gebrek aan focus is het onderzoek bij voorbaat al een schaap met 5 poten. Bovendien zul je zien dat de voorstellen of offertes die je van onderzoeksbureaus ontvangt enorm uiteen lopen qua aanpak en kosten.
Binnen de software ontwikkeling heet deze stap de “discovery phase”. De software of in jouw geval de insights die je nodig hebt, zijn namelijk geen doel op zich. Het vormt de oplossing voor een probleem. In deze fase duik je in detail in het probleem om de belangrijkste functionaliteiten en specificaties voor de software in kaart te brengen. Oftewel: krijg eerst helder wat het probleem is dat je wilt oplossen en wat je nodig hebt om dit probleem op te lossen.
Doorloop eens de volgende stappen voordat je analyses opvraagt bij een collega of een briefing uitwerkt voor een onderzoeksbureau:
Stap 1: Formuleer het probleem of de uitdaging waar jullie voor staan
Stap 2: Wat zijn de wensen en behoeften van de verschillende stakeholders?
Stap 3: Wat weten we al vanuit andere informatiebronnen? (verkoopdata, eerdere onderzoeken, trends & ontwikkelingen, etc)
Stap 4: Definieer de blind spots: welke aannames doen we? Wat zijn de achterliggende hypotheses? Wat is het risico als de aannames niet blijken te kloppen? (financieel, reputatie, relatie)
Stap 5: Welke informatie hebben we nodig om de blind spots in te vullen? Hoe kunnen we deze informatie verkrijgen?
Stap 6: Briefing opstellen (intern voor trademarketing, business intelligence etc. of extern voor een dataleverancier of onderzoeksbureau)
Geloof me, het doorlopen van deze stappen levert je enorm veel op:
Zelf zit je vaak zo diep in het onderwerp dat het lastig is om met een objectieve blik het onderliggende probleem scherp te krijgen, de blind spots te definiëren en de mogelijkheden te zien hoe je deze blind spots kunt invullen.
Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Eén van mijn kernkwaliteiten is dat ik zie wat jij niet ziet. Met mijn scherpe vragen geef ik jou de helderheid en zekerheid dat jij de juiste informatie gaat verzamelen.
Neem vrijblijvend contact op en dan bespreken we de mogelijkheden.
Met ruim 15 jaar ervaring binnen het marktonderzoek kan Froukje makkelijk aanhaken op lopende projecten, nieuwe projecten opstarten en snel haar weg vinden binnen nieuwe organisaties.
Met haar gestructureerde manier van werken, analytische vaardigheden, open en oprechte manier van communiceren is zij een waardevolle aanvulling op jouw team!
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem contact op voor een kennismakingsgesprek. Via een telefoontje of e-mail is een afspraak zo gemaakt.
Copyright ©
Lightbulb Insights | Design en realisatie Roos van den Oord | Privacyverklaring | KvK-nummer: 85641014