Jouw informatiebehoefte helder

Stappenplan om tot messcherpe insights te komen

Hoe een briefing een schaap met 5 poten wordt

Je hebt besloten dat je insights nodig hebt om jouw buikgevoel te onderbouwen, groeikansen te identificeren of om gefundeerde keuzes te kunnen maken. Als je begint met het opstellen van een onderzoeksbriefing heb je waarschijnlijk al snel veel vragen en onderwerpen op papier staan. Heel veel dingen zijn immers interessant om te weten over jouw shopper of de consument. En zeker als je dan collega’s gaat vragen wat zij graag willen weten dan zit je binnen no time op een enorme lijst met interessante topics.

Het gevolg: een enorme waslijst aan onderwerpen. Door dit gebrek aan focus is het onderzoek bij voorbaat al een schaap met 5 poten. Bovendien zul je zien dat de voorstellen of offertes die je van onderzoeksbureaus ontvangt enorm uiteen lopen qua aanpak en kosten. 

Dit komt doordat je een cruciale stap hebt overgeslagen

Binnen de software ontwikkeling heet deze stap de “discovery phase”. De software of in jouw geval de insights die je nodig hebt, zijn namelijk geen doel op zich. Het vormt de oplossing voor een probleem. In deze fase duik je in detail in het probleem om de belangrijkste functionaliteiten en specificaties voor de software in kaart te brengen. Oftewel: krijg eerst helder wat het probleem is dat je wilt oplossen en wat je nodig hebt om dit probleem op te lossen.

Stappenplan voor jouw discovery fase

Doorloop eens de volgende stappen voordat je analyses opvraagt bij een collega of een briefing uitwerkt voor een onderzoeksbureau:

Stap 1: Formuleer het probleem of de uitdaging waar jullie voor staan

Stap 2: Wat zijn de wensen en behoeften van de verschillende stakeholders?

Stap 3: Wat weten we al vanuit andere informatiebronnen? (verkoopdata, eerdere onderzoeken, trends & ontwikkelingen, etc)

Stap 4: Definieer de blind spots: welke aannames doen we? Wat zijn de achterliggende hypotheses? Wat is het risico als de aannames niet blijken te kloppen? (financieel, reputatie, relatie)

Stap 5: Welke informatie hebben we nodig om de blind spots in te vullen? Hoe kunnen we deze informatie verkrijgen?

Stap 6: Briefing opstellen (intern voor trademarketing, business intelligence etc. of extern voor een dataleverancier of onderzoeksbureau)

Wat levert dit op?

Geloof me, het doorlopen van deze stappen levert je enorm veel op:

  • Sneller schakelen: doordat je beter weet wat je nodig hebt, kun je er voor zorgen dat je meteen bij de juiste partij(en) aanklopt en niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd.
  • Tijd en moeite in het briefing- en offertetraject: minder vragen die je hoeft te beantwoorden tijdens het offertetraject en de voorstellen die je ontvangt sluiten meteen veel beter aan op jouw behoeften 
  • Relevantere insights: doordat je op voorhand scherp hebt wat need to know informatie is kun je hierop verdiepen
  • Meer draagvlak voor de verkregen insights doordat je stakeholders al in een vroeg stadium betrekt

Een frisse blik van buitenaf nodig?

Zelf zit je vaak zo diep in het onderwerp dat het lastig is om met een objectieve blik het onderliggende probleem scherp te krijgen, de blind spots te definiëren en de mogelijkheden te zien hoe je deze blind spots kunt invullen. 

Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Eén van mijn kernkwaliteiten is dat ik zie wat jij niet ziet. Met mijn scherpe vragen geef ik jou de helderheid en zekerheid dat jij de juiste informatie gaat verzamelen.

Neem vrijblijvend contact op en dan bespreken we de mogelijkheden.

Wat onderscheidt Lightbulb Insights

Jarenlange expertise

Met ruim 15 jaar ervaring binnen het marktonderzoek kan Froukje makkelijk aanhaken op lopende projecten, nieuwe projecten opstarten en snel haar weg vinden binnen nieuwe organisaties.

Waardevolle aanvulling

Met haar gestructureerde manier van werken, analytische vaardigheden, open en oprechte manier van communiceren is zij een waardevolle aanvulling op jouw team!