Inzichten verkrijgen

Krijg de beste insights zodat jij jouw categorie kunt laten groeien

Marktonderzoek voor jouw shopper insights vraagstuk

Jij houdt je dagelijks bezig met de groei van jouw categorie. Je spot kansen en bedreigingen in de data, adviseert je collega’s en retailers over effectieve veranderingen in prijs, promotie en distributie, en voorziet je collega’s van marketing en sales van de inzichten die zij nodig hebben om successen te behalen met jullie merken en producten.
 
Om dit goed te kunnen doen, heb je meer nodig dan data alleen. Je ziet in de data immers niet wat de shopper doet, denkt of voelt. En groeikansen vind je pas als je helder hebt WAAROM de shopper iets koopt, en waarom op dat moment en op die locatie. Dit is niet alleen cruciale informatie om die groeikansen te vinden, maar ook om die kansen te verzilveren.
 
Wij helpen je graag met het verkrijgen van deze inzichten. De kernactiviteiten van Lightbulb Insights bestaan uit het uitvoeren van marktonderzoek voor vraagstukken op het gebied van trademarketing en category management. 
 
Grofweg kun je de onderzoeken die wij doen onderbrengen in de volgende drie pijlers:

Pricing

Wat is de optimale prijs voor mijn product?

Vaak wordt de prijsstelling van een product bepaald aan de hand van data-analyse van verkoopcijfers. Maar wat nu als je niet beschikt over gedetailleerde pricing data? Of wat als je een compleet nieuw product op de markt brengt? Een nieuwe variant of verpakking? In dat geval kan marktonderzoek jou de juiste inzichten verschaffen.

Diverse onderzoekstechnieken voor pricing

Afhankelijk van het exacte vraagstuk kan hierbij gebruik gemaakt worden van verschillende onderzoekstechnieken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Gabor-Granger
  • Van Westendorp Prijsmeter
  • Brand-Price Trade-Off (BPTO)
  • Conjoint Analysis (ook wel conjunct meten genoemd)

De keuze voor een techniek is afhankelijk van het exacte pricingvraagstuk. Neem contact op en we vertellen er graag meer over. 

Segmentatie

Op welke klantgroepen moeten we ons richten?

Eén van de kernonderdelen van je marketingstrategie bestaat uit de targeting, met andere woorden: op welke klantgroepen richt ik mijn marketingactiviteiten. Voordat je hier een keuze in kunt maken is het eerst van belang om te begrijpen welke verschillende groepen shoppers je kunt identificeren binnen een categorie. Hoe verschillen zij in hun houding en/of gedrag ten aanzien van de categorie en individuele producten?

Wat is segmentatieonderzoek

In een segmentatieonderzoek brengen we het gedrag en/of de houding van shoppers of consumenten ten aanzien van een bepaald onderwerp of een bepaalde categorie in beeld (dit kan dus eventueel ook deels overlappen met een U&A onderzoek). Op basis van deze kenmerken maken we klantgroepen, die we vervolgens verder een gezicht geven door ze te beschrijven aan de hand van socio-demografische kenmerken, mediagedrag, interesses, etc.

Eventueel kan dit zelfs worden uitgewerkt in persona’s: een gedetailleerde beschrijving van een typische persoon uit een specifieke klantgroep. Middels persona’s komen de klantgroepen tot leven en is het voor een ieder ook gemakkelijk om een beeld te vormen van de klantgroep.

Kwantificering van klantgroepen

In de basis is een segmentatieonderzoek een kwantitatief onderzoek. Dit zorgt er voor dat we weten hoe groot elk van de segmenten is en we ook met cijfers kunnen onderbouwen in welke opzichten de verschillende klantgroepen van elkaar verschillen.

Aanvullend kwalitatief onderzoek

Het is ook mogelijk om te starten met een inventariserend, kwalitatief vooronderzoek om bijvoorbeeld in beeld te brengen wat bepalende kenmerken zijn in een markt. Daarnaast is het mogelijk om na afloop van het kwantitatieve onderzoek een kwalitatieve fase toe te voegen om de gevonden segmenten verder uit te diepen. Neem contact op en we vertellen je graag meer over de mogelijkheden.

Input voor categorievisie of jaarplannen

  • Identificeren van groeikansen op basis van inzichten in huidig shoppinggedrag en onderliggende triggers en barriers
  • Toetsen van aannames en hypotheses die de basis vormen voor jouw categorievisie
  • Begrijpen waarom veranderingen zich voordoen in de shopper KPI’s
  • Testen van jouw schapvisie

Aanscherpen marketingtactieken

  • Identificeren van cruciale touchpoints in de shopper journey
  • Verkennen van nieuwe distributie-/verkoopkanalen
  • Optimaliseren van jouw product/propositie
  • Optimaliseren van de prijs van jouw product

Input/evaluatie van NPD

  • Input voor ideegeneratie vanuit de shopper / consument
  • Toetsen van eerste concepten / concrete producten / verpakkingsvarianten
  • Bepalen van de optimale prijs
  • Bepalen van de marktpotentie

Heb je een ander marketingvraagstuk?

Wil je graag andere insights verkrijgen vanuit de shopper of consument? Neem contact op! We denken graag met je mee.

Geen tijd of budget voor een uitgebreid onderzoek?

Met onze Lean & Mean shopperoplossing…
  • kun je 10 inhoudelijke vragen stellen aan n=300 respondenten uit jouw doelgroep
  • heb je de rapportage binnen 3 weken in je mailbox
  • ben je maximaal 5000 euro kwijt*

*Mits de penetratie minimaal 20% is. Heeft jouw doelgroep een lagere penetratie dan zullen de kosten hoger uitvallen

Wat onderscheidt Lightbulb Insights

Tailor-made voorstel

Voor Lightbulb Insights is niet de methode, maar het klantvraagstuk het uitgangspunt voor ieder onderzoek. Afhankelijk van de situatie, informatiebehoefte en beoogde toepassing van de inzichten zal Lightbulb Insights altijd een tailor-made voorstel uitwerken voor jouw bedrijf.

Jarenlange expertise

Met ruim 15 jaar ervaring is Lightbulb Insights dé expert op het gebied van shopperonderzoek.

Unieke inzichten

Hiermee ben je verzekerd van inzichten die jou en jouw bedrijf ook echt verder kunnen helpen in de volgende stap naar groei.