De kernactiviteiten van Lightbulb Insights bestaan uit het uitvoeren van marktonderzoek voor vraagstukken op het gebied van trademarketing en category management. Denk bijvoorbeeld aan: hoe kan ik mijn categorie verder laten groeien? Wie is de doelgroep voor mijn product? Hoeveel is de shopper bereid te betalen? Wat vindt de shopper van mijn nieuwe productidee?
Hieronder vind je de vier belangrijkste typen onderzoek om dit soort inzichten te genereren. Ben je op zoek naar een andere onderzoeksvorm? Neem gerust contact met ons op, wij denken altijd met je mee.
De status quo vormt een goed startpunt om nieuwe groeikansen te identificeren voor een categorie of product. Vele productinnovaties, nieuwe toepassingen van bestaande producten en de identificatie van nieuwe doelgroepen komen voort uit het beter begrijpen van het huidige gedrag van klanten.
Een Usage & Attitudes onderzoek is een grootschalig onderzoek waarin we veel leren over de consument:
Een U&A-onderzoek is meestal een combinatie van kwalitatief onderzoek (focusgroepen en/of diepte-interviews) en kwantitatief onderzoek. Dit zorgt ervoor dat we enerzijds de waarom-vragen uitgebreid kunnen beantwoorden en anderzijds de uitkomsten ook kunnen kwantificeren.
In het NPD-proces kan shopperonderzoek in verschillende fasen een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan het genereren van ideeën, het testen van eerste ideeën of van volwaardige concepten, en eventueel het leveren van input voor de marketingstrategie (bijvoorbeeld voor de targeting en positionering).
Afhankelijk van de fase waarin het NPD-proces zich bevindt, zal de informatiebehoefte verschillen en daardoor ook welke methode het meest geschikt is. Tijdens ideegeneratie kunnen bijvoorbeeld focusgroepen een rijke input leveren, terwijl een kwantitatief onderzoek een must have is bij het bouwen van een business case.
Afhankelijk van waar jullie je bevinden in het NPD proces laten we graag zien hoe shopperonderzoek hier aan kan bijdragen.
Vaak wordt de prijsstelling van een product bepaald aan de hand van data-analyse van verkoopcijfers. Maar wat nu als je niet beschikt over gedetailleerde pricing data? Of wat als je een compleet nieuw product op de markt brengt? Een nieuwe variant of verpakking? In dat geval kan marktonderzoek jou de juiste inzichten verschaffen.
Afhankelijk van het exacte vraagstuk kan hierbij gebruik gemaakt worden van verschillende onderzoekstechnieken. Denk bijvoorbeeld aan:
De keuze voor een techniek is afhankelijk van het exacte pricingvraagstuk. Neem contact op en we vertellen er graag meer over.
Eén van de kernonderdelen van je marketingstrategie bestaat uit de targeting, met andere woorden: op welke klantgroepen richt ik mijn marketingactiviteiten. Voordat je hier een keuze in kunt maken is het eerst van belang om te begrijpen welke verschillende groepen shoppers je kunt identificeren binnen een categorie. Hoe verschillen zij in hun houding en/of gedrag ten aanzien van de categorie en individuele producten?
In een segmentatieonderzoek brengen we het gedrag en/of de houding van shoppers of consumenten ten aanzien van een bepaald onderwerp of een bepaalde categorie in beeld (dit kan dus eventueel ook deels overlappen met een U&A onderzoek). Op basis van deze kenmerken maken we klantgroepen, die we vervolgens verder een gezicht geven door ze te beschrijven aan de hand van socio-demografische kenmerken, mediagedrag, interesses, etc.
Eventueel kan dit zelfs worden uitgewerkt in persona’s: een gedetailleerde beschrijving van een typische persoon uit een specifieke klantgroep. Middels persona’s komen de klantgroepen tot leven en is het voor een ieder ook gemakkelijk om een beeld te vormen van de klantgroep.
In de basis is een segmentatieonderzoek een kwantitatief onderzoek. Dit zorgt er voor dat we weten hoe groot elk van de segmenten is en we ook met cijfers kunnen onderbouwen in welke opzichten de verschillende klantgroepen van elkaar verschillen.
Het is ook mogelijk om te starten met een inventariserend, kwalitatief vooronderzoek om bijvoorbeeld in beeld te brengen wat bepalende kenmerken zijn in een markt. Daarnaast is het mogelijk om na afloop van het kwantitatieve onderzoek een kwalitatieve fase toe te voegen om de gevonden segmenten verder uit te diepen. Neem contact op en we vertellen je graag meer over de mogelijkheden.
Voor Lightbulb Insights is niet de methode, maar het klantvraagstuk het uitgangspunt voor ieder onderzoek. Afhankelijk van de situatie, informatiebehoefte en beoogde toepassing van de inzichten zal Lightbulb Insights altijd een tailor-made voorstel uitwerken voor jouw bedrijf.
Met ruim 15 jaar ervaring is Lightbulb Insights dé expert op het gebied van shopperonderzoek.
Hiermee ben je verzekerd van inzichten die jou en jouw bedrijf ook echt verder kunnen helpen in de volgende stap naar groei.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?
Neem contact op voor een kennismakingsgesprek. Via een telefoontje of e-mail is een afspraak zo gemaakt.
Copyright ©
Lightbulb Insights | Design en realisatie Roos van den Oord | Privacyverklaring | KvK-nummer: 85641014